– Boreal jobber for at våre transportmidler skal være så miljøvennlige som mulig, og vi skal være en pådriver for fremtidige bærekraftige mobilitetsløsninger. Med de nye fartøyene tar vi i bruk innovativ teknologi, som både vil gi vesentlige besparelser for miljøet og økt kvalitet for våre reisende, sier konsernleder Kjetil Førsvoll i Boreal.

Fartøyene er designet av Multi Maritime i Førde, som tidligere har designet flere nye ferger for Boreal, og skal bygges av det anerkjente verftet Sefine Shipyard i Tyrkia.

– Sefine er et verft med god og bred erfaring, og det var også et av de første verftene som bygget ferger til Norge, sier Førsvoll.

Flere ferger som seiler i Norge er bygget i Tyrkia, og Sefine Shipyard var en døråpner til det norske markedet da de leverte sin første ferge til Norge i 2013. Det er et stort verft, som har levert både lastefartøy, offshorefartøy, søk- og redningsfartøy og fartøy til transport av fisk. Verftet bygger en rekke elektriske fartøy, inkludert de fem øybåtene som skal gå i Indre Oslofjord. 

Miljø og kvalitet

Boreal og Ruter signerte i februar i år kontrakt om drift av båttjenester i Indre Oslofjord. Kontrakten har oppstart 1. november 2021 og en varighet frem til 2034. Båttilbudet til øyene som ligger i Indre Oslofjord vil bli betjent med de fem elektriske fartøyene som nå er under bygging. 

– Oslo kommune og Ruter er godt i gang med et pionerarbeid i Oslofjorden. Sammen med vår oppdragsgiver ser vi fram til å gi de reisende et utslippsfritt tilbud av høy kvalitet, sier Førsvoll.

Øyene er yndede rekreasjonsområder for innbyggere og turister i Oslo, og båtene har stor pågang i fint vær. At disse båtene blir elektriske, universelt utformede og får plass til langt flere passasjerer, vil gjøre øyene mer tilgjengelige. 

– Elektrifiseringen av øybåtene fra 2021 er et betydningsfullt bidrag til det grønne skiftet ved kysten, og tar oss et skritt nærmere målet om å bli verdens første storby med null utslipp. Byen vår blir stadig renere, stillere og bedre å bo og ferdes i, samtidig som vi kutter utslipp. For passasjerene som skal reise med de nye øybåtene, kan de glede seg til en stillegående og behagelig tur over fjorden, sier byråd for miljø og samferdsel i Oslo Arild Hermstad. 

De nye fartøyene har alle plass til 350 passasjerer, som gir vesentlig høyere kapasitet enn med dagens fartøy som har plass til 236 passasjerer. Fartøyene er universelt utformet, med brede gangveier, heis og slak trapp til soldekk. Fartøyene har passasjersalonger både på hoveddekk og på soldekk, med store glassflater og flott utsikt.

Ladeanlegget som skal gi øybåtene strøm er allerede bygget, og står klart slik at ladestasjon og pantografene som båtene skal lade fra når de ligger til kai ved Aker brygge, kan koble seg til strømnettet.  

Fakta om fartøyene:

  • 5 identiske nye nullutslippsfartøy
  • Designet av Multi Maritime
  • Lengde: 35 m
  • Bredde: 8 m
  • Passasjerantall: 350
  • Helelektriske pendelfartøy med lading på Rådhusbrygge 4
  • Backup på biodiesel 
  • Designet for å kunne operere i is
  • Fartøyene er spesielt designet for reisende i sambandene
  • Universell utforming
  • To dekk med stort soldekk
  • Trivelig salong med store glassflater og god utsikt
  • Sikker og oversiktlig operasjon med gode manøveregenskaper

Ruters båttrafikk

All kollektivtransport i hovedstadsregionen skal være utslippsfri i 2028. De tre Nesoddbåtene ble elektriske i 2019/2020, øybåtene blir elektriske i 2021/2022 og ambisjonen er at hurtigbåtene kan bli utslippsfrie i 2024.

 

Boreal er et ledende konsern innen mobilitet i Norge, og opererer buss, båt og bane. Hovedkontoret er i Stavanger, og Boreal har 2700 medarbeidere.