Sambandene vil fra oppstart trafikkeres med brukt fergemateriell. Årsaken til dette er at de nye fergene som er planlagt satt i drift i sambandene, har samme batteriteknologi som fergen «Ytterøyningen» fra et annet rederi, som det brøt ut brann i 10. oktober i år. Alle ferger med denne batteriteknologien har fått midlertidig bruksforbud fra Sjøfartsdirektoratet.

Boreal Sjø er opptatt av at det skal være trygt å reise med fergene vi opererer, og jobber tett med de involverte partene om å finne en løsning på situasjonen.

Skånevik–Matre–Utåker vil trafikkeres av «Kvinnherad», som har kapasitet til 42 personbilenheter.

Utne–Kinsarvik vil trafikkeres av «Jondal», som har kapasitet til 34 personbilheter.

Kvanndal–Utne vil trafikkeres av «Petter Dass», som har kapasitet til 50 personbilenheter.

Det midlertidige fergemateriellet vil gradvis fases ut av de nye el-fergene «Matre», «Kinsarvik» og «Utnefjord».

AutoPass

Fra 1. januar 2020 har Skyss ansvar for alle fylkesvegferger, og AutoPASS-brikkebetaling blir innført. AutoPASS for ferge og brikkebetaling erstatter tidligere fergekort og rabattordninger.

Rutetider og priser finner du på skyss.no

Alle gående, syklende og passasjerer reiser gratis, og du betaler bare for kjøretøy. El-biler (nullutslippskjøretøy) betaler halv pris.

Rabattordninger:

  • AutoPASS-brikke – uten fergeavtale: Alle kjøretøy med AutoPASS-brikke får 10 % rabatt (El-biler får da 10 % rabatt på halv pris.)
  • AutoPASS-brikke – med fergeavtale: AutoPASS-brikke og fergeavtale med forskuddsbetaling fra kr 3500 (i 2019) gir alle kjøretøy 50 % rabatt (40 % rabatt for firma). (El-biler får da 50 % rabatt (40 % for firma) på halv pris.)

Du må ha med brikken i bilen.

Har du ikke brikke fra før, se www.autopass.no

Du kan fortsatt kjøpe billett manuelt og betale med bankkort/kontanter.

Boreal er et ledende konsern innen mobilitet i Norge, og opererer buss, båt og bane. Hovedkontoret er i Stavanger, og Boreal har 2700 medarbeidere.