Pilotprosjekt
Boreal Transport har arbeidet helt siden 2012 med å finne fram til de best egnede elbussene for norske forhold.
- Vi ønsker å tilegne oss mest mulig kompetanse og erfaring på elektriske busser, og vi håper at andre kan dra nytte av jobben vi gjør, sier konsernleder i Boreal Transport, Kjetil Førsvoll.
Formålet er å teste ut rekkevidde og driftsstabilitet for elektrisk drevne busser i rutekjøring. Det er viktig å få registrert feil og mangler i testperioden fremover, alt fra tekniske utfordringer til hvordan kunder opplever reisen. Dette skal loggføres og analyseres.
Samarbeid
Boreal Transport har fått innvilget støtte til pilotprosjektet fra Enova, og har fått med seg Kolumbus og Lyse som partnere i prosjektet. Det er Boreal som er operatør for bussdriften i Sør-Rogaland.
- Vi synes det er bra at noen går foran. Det er viktig for oss å gi støtte til prosjekter som kan øke andelen kollektivreiser i landet, og å bidra til en kollektivtrafikk med null-utslipp, understreket Petter Hersleth i Enova.
Også Kolumbus-direktør Odd Aksland, Stavangers varaordfører Bjørg Tysdal Moe, og Lyses Eirik Gundegjerde uttrykte begeistring for prosjektet.
Flere miljøvennlige busser
Boreal har i dag én hybridbuss og 35 naturgassbusser i drift i Stavanger. Med utgangspunkt i ønsket om mest mulig miljøvennlig kollektivtrafikk i byene, har Boreal i flere år hatt gassdrevne busser som har betydelig lavere utslipp enn tradisjonelle dieselmotorer.
- Utprøvingen av elektriske busser er et ledd i et målrettet arbeid for å gjøre bussflåten vår mer miljøvennlig, samtidig som den skal være driftssikker nok til å gi passasjerene et stabilt og sikkert tilbud, sier Førsvoll.
Tekniske data for de nye elbussene:
• Lengde: 12 meter
• Passasjerkapasitet: 80
• Sitteplasser: 35
• Batterikapasitet: 249 kWh
• Rekkevidde fulladet batteri vinter: ca 170 km
• Rekkevidde fulladet batteri sommer: ca 250 km
• Produsent: Ebusco