– Vi er veldig fornøyde med at Avinor har vist oss fornyet tillit, og jeg vil si tusen takk til alle viktige bidragsytere i Boreal som har hatt avgjørende betydning for at vi er innstilt som vinner av kontrakten. Jeg vil rette en spesiell takk til alle våre dyktige sjåfører som hver dag representerer Boreal Travel og Flybussen på en stolt, smilende og ærekjær måte overfor alle våre gjester, sier Lars-Marius Lilledal, daglig leder i Boreal Travel.
Når kontrakten starter opp, vil Stavanger lufthavn få Norges første helelektriske flybusstilbud.
– Vi er stolte over at Stavanger lufthavn nå får Norges første helelektriske flybusstilbud. Avinor og Stavanger lufthavn jobber målrettet med å redusere utslippene fra luftfarten. Det er gledelig at vi nå kan tilby helelektrisk flybuss til våre reisende i samarbeid med Boreal og slik redusere utslipp fra tilbringertjenesten, sier Morten Wathne, fungerende lufthavndirektør ved Stavanger lufthavn, Sola.
Redusert CO2-avtrykk
Kontrakten har oppstart 1. januar 2025, og en varighet på fem år.
– Boreal skal være en pådriver for fremtidige bærekraftige mobilitetsløsninger, og vi er stolte over å kunne tilby Norges første helelektriske flybusskonsept. Det betyr null utslipp og stillegående, komfortabel transport for våre reisende, sier Lilledal.
Allerede i 1994 satte Boreal i gang et prøveprosjekt med elbuss i trafikk, og i 2015 var konsernet først i Norge med elektriske busser i ordinær rutetrafikk.
– Nå er vi i full gang med arbeidet med det grønne skiftet også i det kommersielle markedet. I 2021 registrerte vi den første helelektriske turbussen i Norge, og året etter satte vi i drift landets første elektriske flybuss. I sommer satte vi også i drift Norges første elektriske ekspressbuss, sier Lilledal.
Som et av de første transportselskapene i Norge fikk Boreal en «Shades of green»-klassifisering fra det anerkjente ratingbyrået S&P Global Ratings i 2023. Klassifiseringen gis til selskaper som kan dokumentere betydelige skritt mot en lavkarbonisert, klimabestandig fremtid.
– Vi jobber aktivt med å redusere vårt CO2-avtrykk, og på sikt er målet at hele konsernets busspark skal elektrifiseres, sier Lilledal.
Godt rutetilbud
Det nye rutetilbudet Boreal skal kjøre på Stavanger lufthavn, er basert på dagens løsning.
– Vi vil fortløpende vurdere utvidelser og endringer for å utvikle tilbudet i tråd med byutviklingen i regionen, sier Lilledal.
Arbeidet inn mot oppstart av det nye flybusskonseptet er godt i gang, og vil pågå frem mot nyåret.