Boreal startet opp bussdriften i Agder øst 1. juli. Kontrakten omfatter totalt rundt 170 nye busser, der hoveddelen av kjøringen vil gå på strøm.
Vi møter Rist og Lasse Haugland fra Supercharge ved Moland Park like utenfor Arendal. Her har Boreal Buss hoveddepot for Agder Øst-operasjonen, og her har det skjedd en omfattende oppgradering og elektrifisering. På dette nye området er det nå 3,12MW tilgjengelig, fordelt på 56 ladepunkter for Boreals busser.
– Stolte
Totalt i prosjektet er det 118 ladeuttak, fordelt på Moland Park, Kristiansand, Tvedestrand, Lillesand, Grimstad, Vegårshei og Gjerstad. Så godt som alle er installerte og satt i drift, og de siste er nå i ferd med å bli installerte.
– Vi er veldig fornøyde med sluttproduktet. Det ser bra ut, og det fungerer også veldig godt. Supercharge har kommet inn med kompetanse, samarbeidsvilje og en løsningsorientert holdning, roser Rist.
Rist startet som trainee i Boreal i 2022. Han hadde sin første stasjonering i avdelingen for Grønn Energi i Boreal Bane, og ble i avdelingen først som trainee, før han gikk over i fast stilling som prosjektkonsulent 1. august 2023.
Godt samarbeid
Lasse Haugland er tydelig når vi spør om hva han tenker om anlegget, og resultatet av deres aller største prosjekt frem til nå.
– Vi er veldig stolte av å ha vært leverandør, sier han.
Selv om driften er relativt fersk, har selvfølgelig planlegging og prosjektering foregått lenge. August Rist innrømmer at han var spent på hvor knirkefritt prosjektet ville gå, med så mange parter involvert. Oppdragsgiver var Agder Kollektivtrafikk (AKT) og Agder fylkeskommune (AFK). Leverandør var altså Supercharge, med sin underleverandør Nedig som har stått for elektroinstallasjonene.
– I ettertid har prosjektet blitt en suksess, mye takket være et godt samarbeid mellom oss, oppdragsgivere og leverandører, forteller han.
Haugland trekker frem en tidlig start, kombinert med et grundig forarbeid fra Boreal som en av suksessfaktorene.
– Så fort det ble avgjort at vi fikk lov til å være leverandør, begynte dialogen og prosjekteringen. Boreal gjorde et veldig godt stykke arbeid i forkant med materiell og informasjon som vi hadde behov for, roser han.
Boreal Buss hadde nemlig tenkt på hver enkelt rute og buss, strømbehov, samt sett for seg både best- og worst case scenarioer.
– Det gjorde det lettere å finne den beste ladeinfrastrukturen, både med tanke på drift og kostnader. Sammen fant vi den beste løsningen, sier Haugland.
Overdimensjonert
De fleste kilowattene som går ut av anlegget brukes til lading over natt, men det er også lagt opp til lading i løpet dagen.
– Når sjåføren kommer inn etter første skift, plugger de inn en lader. Da står bussen parkert til den skal hente skoleelever eller lignende, forklarer Rist.
Det er 60 kW-ladere som tar hånd om den største andelen av ladingen, men det er også installert høyeffektsladere for å hensynta avvik eller situasjoner som oppstår utenfor det som er planlagt.
– Det viktigste er at vi leverer bussdrift for beboerne i området. Vi har flere ladere og ladepunkter enn vi har i busser. Vi har valgt å overdimensjonere enkelte ladere, og også installert høyeffektsladere der det har vært mulig. Vi har hele tiden planlagt for at vi skal kunne ta hensyn til avvik, for det oppstår jo, understreker Rist.
Overvåker og retter
Den daglige driften skal sikre målet om at Boreal aldri skal ha en forsinkelse. Laderne må fungere til enhver tid. Supercharge overvåker kontinuerlig, og kan både fjerndiagnostisere og fjernrette. Veien til hjelp skal være kort.
– Finner vi uregelmessigheter, tar vi tak i det der og da. Vi har en egen døgnåpen helpdesk bussjåførene kan ringe til. Der sitter det folk med kompetanse, i samme bygg som resten av våre ingeniører og teknikere, sier Haugland.
– Vi har virkelig sett verdien av å ha en supportfunksjon. Supercharge kan kontaktes når som helst på døgnet for å få noen med spisskompetanse til å se på problemet umiddelbart. Vi trenger ikke få sendt ut en tekniker om noe er feil, sier Rist.
Rigget for fremtiden
Selv om anlegget er oppe og i drift slipper verken Supercharge eller Boreal taket.
– Vi evaluerer kontinuerlig med tanke på forbedringer, og vi har tett dialog med Boreal. Vi skal forhåpentligvis være den foretrukne partner på drift også fremover, sier Haugland.
– Vi skal ikke lene oss tilbake i godstolen bare fordi det har vært en suksess her på Moland Park. Det er alltid ting som kan gjøres bedre, og det vil komme anbud med enda større el-andel og mer krevende ruter. Det kommer også muligheter for mer innovative løsninger, på rent teknisk nivå, men også på systemnivå, sier Rist.
For det handler også om hvordan morgendagen kan komme til å se ut. Anlegget er tilrerettelagt for at det kan komme nye løsninger. Supercharge ønsker å være i forkant.
– Det er klargjort for mange smarte løsninger, både med tanke på smart-styring, grønn energiproduksjon, og på området som helhet. Nye krav kan komme. Ladeinfrastrukturen skal i hvert fall ikke være en begrensende faktor her, avslutter Lasse Haugland.