– Frimerkeutgivelsen hyller og feirer et av Trondheims mest kjære og betydningsfulle transportmidler, som har vært en naturlig del av byens liv siden 1924, sier konserndirektør for strategi, bærekraft og kommunikasjon i Posten Bring, Silje Skogstad.
Selve frimerkelanseringen foregikk på Munkvoll, der Boreal Bane stilte med veterantrikk.
Daglig leder i Boreal Bane, Eirik Rambech-Knoff, poengterte i sin takketale at Posten og Gråkallbanen har en rik historie sammen.
– Som under dagens markering, så hadde vi også tidligere postkasser hengende utenfor trikken. Det vitner om hvor viktig trikken har vært for å utvikle byen til det vi har i dag. Vi har landets mest fornøyde kunder, og jeg er beæret over å motta dette frimerket, men mener vel også at det er vel forunt. Tusen takk til Posten, våre medarbeidere og våre passasjerer, sier Rambech-Knoff.
Den røde postkassen, der folk kunne poste brev, hang med Gråkallbanen inntil tidlig på 1960-tallet.
– Frimerket Posten nå gir ut gjenspeiler Gråkallbanens rike historie og den unike plassen trikken har i byhistorien. Gråkallbanen er ikke bare en transportåre, men en levende del av Trondheims identitet. Dette frimerket er en måte å hedre den viktige rollen banen har spilt i byens historie, sier Skogstad.
19. juni 1924 ble Gråkallbanen prøvekjørt og godkjent for trafikk mellom Bergsli gate og Munkvoll. Den ni kilometer lange banen går fra Trondheim sentrum til Lian på Byåsen, og fraktet i fjor over 1,3 millioner passasjerer gjennom byen. Gråkallbanen er verdens nordligste trikkelinje.
Frimerket med motiv fra Gråkallbanen lanseres i et opplag på 285.000, og er designet av Børge Bredenbekk.