Aksel Gjetmundsen (21) har jobbet som verkstedslærling i Kirkenes siden september i fjor. Det har han ikke anget på.

- Jeg ble først kjent med Boreal gjennom utplassering på skolen. Jeg syntes det var så gøy at jeg søkte læreplass som reparatør på store kjøretøy etterpå, sier han.

Da hadde han gått vg1 Teknologi og industriell produksjon (TIP) og vg2 Kjøretøy.  Aksel forteller videre at han trives godt som lærling på verkstedet.

- Det er godt samhold og arbeidsmiljø på jobb i verkstedet. Jeg ble godt tatt imot da jeg begynte, sier han.

Får hjelp av alle

Lærlinger blir ansatt gjennom opplæringskontoret i fylket. Da jobber du hos Boreal og får oppnevnt en faglig leder, men alle på verkstedet har ansvar for å gi deg opplæring og veiledning. Aksel synes dette fungerer godt.

- Det er en på verkstedet som har hovedansvar for meg, men alle hjelper meg til å lære mer og bli bedre. De jeg jobber med på verkstedet gir meg egne oppgaver, så jeg jobber både alene og sammen med andre, sier han.

Læretiden er delt i to; opplæring og verdiskapning. Den første tiden vil være mest opplæring i faget og hvordan man jobber. Den andre delen består i verdiskapning. Det vil si at du skal være med å jobbe på tilnærmet lik måte som andre reparatører.

- Innimellom går vi gjennom opplæringsmålene for å finne ut hva jeg gjør bra og hva jeg kan bli flinkere på, forteller Aksel.

Tidlig fagprøve

Læreperioden er omtrent 24 måneder. Det vil si at lærlinger kan ta fagprøven tidligere dersom de har gått gjennom alle opplæringsmålene, men det betyr også at fagprøven kan utsettes hvis de trenger lenger tid på forberedelser.

- Jeg skal ta fagprøven i mai eller juni neste år, det er omtrent to måneder før tiden. Etter det håper jeg på å få fast jobb på verkstedet her i Kirkenes, sier Aksel.

Hva gjorde at du ville ta fagbrev som reparatør på store kjøretøy?

- Det er mye artigere enn små kjøretøy. Det er ikke så smått og pillearbeid, sier han.

Les mer om hvordan du kan bli lærling i verksted påutdanning.no.